تبلیغات
نفت و اقتصاد و چیزهای دیگر - مطالب تیر 1387

معضل کمبود پمپ بنزین در تهران

تاریخ:1387/04/30-09:07

یادداشتی است که در روزنامه‌ی اعتماد ملی مورخ ۳۰ تیرماه ۱۳۸۷ به چاپ رسیده است و  به دنبال دلایل کمبود تعداد جایگاه‌های پمپ بنزین در شهر تهران می‌گردد.

 

1- به یاد دارم چند سال پیش بود كه اهالی منطقه شهران و شهرزیبا پیگیر وصل گاز شهری بودند و مكررا" با رادیو تماس گرفته و خواهان بهره مندی از گاز طبیعی می شدند . بالاخره یكی از مسئولین شركت گاز را پیدا كردند و ترتیب یك مصاحبه رادیویی داده شد و مسئول محترم اظهار داشت كه در آن منطه، مشكل فشار گاز وجود دارد و باید ایستگاههای فشار شكن نصب شود و در ادامه فرمودند كه با شهرداری تهران مذاكره شده كه قطعه زمینی از شهرداری در اختیار قرار گیرد ( و این بدان معناست که زمین را رایگان می خواستند ) تا فشارشكن ها را كارسازی كنند. ظاهرا مشکل حل شد و مردم آن منطقه هم از گاز شهری برخوردار شدند و حتما شهرداری هم قطعه زمینی را به آنها واگذار کرده است.

2- به دنبال آمار تعداد اتومبیل های در حال تردد در سطح شهر تهران می گشتم كه آمارهای به شدت متناقضی را پیدا كردم. دقت كنید :

الف ) در سال 1384 مدیر عامل محترم شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك اظهار داشته اند كه در سال 1405 تعداد سواری های تهران به حدود 5 میلیون می رسد كه معادل 26/3 برابر سال 84 است . بنابراین از نظر ایشان در سال 1384 تعداد 5/1 میلیون دستگاه سواری در تهران وجود دارد .

ب ) در همان سال مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری تهران ، تعداد خودروها را 2 میلیون دستگاه اعلام كرده است .

ج) در همان سال 1384 ، مدیر عامل مركز معاینه فنی خودرو ، تعداد فوق را 5/2 میلیون دستگاه دانسته است .

د) یك مقام شهرداری تهران ، این رقم را در آخر اسفند سال 1385 ، تعداد 5/2 میلیون دستگاه فرض كرده اند .

هـ) مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران ، از رقم احتمالا" بین 2 تا3   میلیون برای سال 85 صحبت کرده اند. .

و) مجری طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران در همان آخر سال 85، تعداد خودروها را 3 میلیون دستگاه برآورد نموده است.

ز) سردار رویانیان رقم فوق را برای سال 1386 تعداد 3 میلیون دستگاه دانسته اند .

ح) سایت  BBCدر اوایل سال 86 این تعداد را 5/3 میلیون دستگاه محاسبه كرده است .

ط) معاون فنی شركت مطالعات جامع ترافیك تهران هم این رقم را 2/2 میلیون در اوایل سال 87 اعلام كرده اند .

ی) روزنامه ای در اردیبهشت 87، این تعداد را 2/2 میلیون (براساس آمارهای اعلام شده )   می داند.

 ملاحظه می شود كه حتی تعداد دقیق خودروها در تهران هنوز بر هیچ كس معلوم نیست و یا حداقل اینكه هر نهادی برای خود به طور تفارقی محاسباتی داشته است .

3- روند از رده خارج شدن خودروهای فرسوده در تهران ، بسیار كند است و ارقام برنامه ریزی شده هم تفاوت زیادی با ارقام محقق شده دارند .

4- در مورد برنامه های تولید خودروسازان داخلی هم بنا به بند 2 بالا ، نمی توان اطلاعات دقیقی حاصل كرد كه ذكر آن نیز خارج از حوصله این مقاله است . اما بنا به برخی ارقام ، بیش از 40 درصد خودروهای تولیدی كشور ، در تهران شماره می شوند و برخی هم می گویند روزی حدود 1500 خودرو در تهران شماره گذاری می شود . حال اگر فرض كنیم كه در سال 1386 تعداد 900 هزار خودرو تولید شده (مشمول خودروهای وارداتی و ... ) و رقم 3 میلیون خودروی در حال تردد تهران را هم رقم درستی فرض كنیم . آنگاه با یك محاسبه می توان به جدول ذیل رسید . توضیح اینكه ارقام مندرج در این جدول ، الزاما" صحیح و واقعی نبوده و بلكه ماحصل نزدیكترین برآورد به ارقام حقیقی است . با این فرض كه به طور متوسط سالانه 300 هزار خودرو به ناوگان خودروهای تهران اضافه می شوند. .......


ادامه مطلب در اینجا

نوع مطلب : نفت 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :20
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • ...  


Admin Logo
themebox Logo